STIPENDIUM FRÅN CURAMUS-STIFTELSEN

 

Vi är oerhört glada och stolta över att vara ett av sju företag som förra veckan fick motta stipendium ifrån Curamus-stiftelsen! En stiftelse som med sitt ursprung i Borås och Sjuhärad verkar för att unga affärsidéer och entreprenörer ska få möjlighet att ta sina idéer och företag till nästa nivå, och som i vårt fall är en bekräftelse på att det vi gör är rätt!

Summan vi fick är öronmärkta till att anpassa Hey! Code för en global marknad, likväl som att språkanpassa programmet för de svenska skolorna. Förutom engelska får vi varje vecka frågor om andra språk där skolan idag har svårigheter att bemöta undervisningen och vi har nu möjlighet att lägga resurser på att möta både skolans önskemål och under 2019 kunna satsa på en ny marknad.  

Förutom att vi fick äran att ta emot ett stipendium bjöd kvällen på en inspirerande föreläsning om digitaliseringen i stort och AI i synnerhet. Den berörde många av de yrken och produkter som på sikt kommer att automatiseras och insikten om att digitaliseringen är vår nästa revolution blev starkare än någonsin! Vi gick därifrån fulltankade med energi och en känsla av att det vi gör både är viktigt och rätt. Framtiden är digital och vi ska skapa grunderna för framtidens stjärnor att bemästra den!

 Årets stipendiater från vänster:   Maria Krafft Helgesson, Christina Ahlström, Julia Schröder, Lotta Lindsten, Melvin Wallin, Stefan Malmberg och Niklas Lindström.

Årets stipendiater från vänster:
Maria Krafft Helgesson, Christina Ahlström, Julia Schröder, Lotta Lindsten, Melvin Wallin, Stefan Malmberg och Niklas Lindström.

Tack Curamus-Stiftelsen för ett fantastiskt bidrag och en trevlig kväll!

 

MÖT LINA - LÄRARE & IKT-PEDAGOG PÅ RÖNNÄNGS SKOLA, TJÖRNS KOMMUN.

 

I våras pågick ett pilotprojekt för Hey! Code, där 30 skolor runt om i Sverige testade och utvärderade programmet under sex veckor i klassrummet. Deras kommentarer och feedback har legat till grund för de uppdateringar som skett till denna terminsstart, där vi bl.a. satsat på att gå bredare in i fler ämnen.

 
 

10411753_10153007960781309_575214696470976949_n.jpg

Lina arbetar som lärare och IKT-pedagog på Tjörns kommun och var en av de lärare som tillsammans med sin klass testade Hey! Code i våras. Tjörns Kommun har valt att fortsätta med Hey! Code efter avslutat pilotprojekt och nedan kan ni läsa om Linas tankar kring programmeringen & Hey! Code.


Hallå Lina,
För de som inte känner dig - vem är du?
-
Lina Bengtsson, IKT-pedagog på Rönnängs skola på Tjörn. Brukar kalla mig själv för en digital feminist som älskar att undervisa.

Hur ser du på Regeringens beslut att implementera programmering i grundskolan, utmaningar och / eller möjligheter?
- Jag tycker det är ett bra beslut eftersom det ”ligger i tiden”. Skolan måste hänga med i samhällets utveckling och datalogiskt tänkande är framtiden. Våra barn måste bli demokratiskt medvetna medborgare.

Programmerare har eller har haft en väldigt stereotyp stämpel i samhället, inte minst bland barn. Hur har dina elever mottagit det nya ämnet?
- Mina elever älskar att programmera, både analogt och digitalt. Vi har arbetat med programmering sedan de började i ettan och de tycker det är coolt med en fröken som är så digitalt teknisk =)

Varför valde du att tacka ja till Hey! Codes pilotprogram?
-
Jag tycker Hey! Code har ett bra koncept. Unga programmerare i min närhet som har en idé. Mycket finns idag analogt men inte lika mycket digitalt. Är det digitalt handlar det oftast om pilar som ska flytta olika karaktärer, inte ren blockprogrammering. Jag gillade också det där med att man i olika ämnen skulle få in programmeringen naturligt.

Vad var din tidigare erfarenhet av att undervisa i programmering?
- Jag har arbetat med programmering i min undervisning mer eller mindre sedan 2010. Främst analogt och Scratch/Scratch Jr.

Vad anser du är de största skillnaderna med att arbeta i Hey! Code, jämfört med tidigare verktyg?
- Jag kan se vart mina elever befinner sig. Det finns färdiga uppgifter som eleverna kan arbeta med och inte bara en tom programmeringsmiljö vilket underlättar mycket för mig som lärare.

Det är inte bara programmeringen som digitaliseras i skolan. Hur tror du att allt fler digitala läromedel påverkar elevernas lärande?
- Jag tror man måste blanda och se till varje elevs behov. Att få möjligheten att välja kan vara nog så viktigt. Läromedelsföretagen måste dock börja tänka utanför sin låda. Man kan inte bara översätta den analoga boken till en digital. Det måste finnas fler dimensioner för att det ska fungera.

Hey! Code har som du vet valt att gå in i fler ämnen än matematik och teknik. Om du fick önska fritt, vilket ämne eller vilken typ av uppgift skulle du gärna se eleverna programmera?
- Jag hade gärna programmerat rymden/kroppen/kollat inuti djur och växter.


Fem snabba med Lina:

Morgon
eller kväll
Sött eller surt - Salt =)
Solsemester eller vintersemester
Bok eller ljudbok - Ah svårt. Harry Potter ljud, deckare bok.
Dator eller surfplatta - Beror på märke och vad jag ska göra.


kommun_logo.jpg

Vi vill rikta ett stort tack till Lina och Rönnängs skola för ert deltagande i pilotprojektet! Vi ser fram emot att följa ert arbete framöver. Vet vet - kanske blir det rymden & kroppen vi programmerar nästa år?

 

HEY! CODE gästade Mediapoolens inspirationsdagar.

 

Hey! Code har inlett ett samarbete med Mediapoolen, en digital portal för 37 kommuner runt om i Västra Götaland.

”Sedan 2001 har Mediapoolen varit en ledande mediacentral som servat förskola, skola och äldreomsorg med aktuellt, kvalitetssäkrat och inspirerande innehåll. Vi har hjälpt våra kunder att hitta rätt böcker och filmer, smart teknik och inspirerande kurser. Vi drivs hela tiden av ett ambitiöst syfte, att: inspirera, tillgängliggöra och underlätta, för stora som små, i deras strävan efter kunskap, upplevelse och utveckling. För vi tror att lärande skall vara något lustfyllt, att kunskap ger barn och unga en framtid och att lusten att lära sig finns med under hela livet. Det handlar om dina drömmar, mål och upplevelser!”

Som en ny partner till Mediapoolen fick vi i veckan äran att närvara under tre fartfyllda inspirationsdagar, Vårlyftet. Vi besökte Skövde, Borås och Uddevalla där vi under förmiddagen föreläste om vår syn på programmering i grundskolan och hur vi ser att Hey! Code kan underlätta undervisningen för lärarna och trygga kompentensen hos eleverna.
- Det är jättekul för oss att få möta lärare och pedagoger och höra deras syn på kommande programmering. Vi är lyhörda och lyssnar in reflektioner och idéer som sedan kan appliceras i programmet, säger Niklas, grundare och utvecklare.

Förmiddagens föreläsningar följdes av workshops på eftermiddagen där deltagarna själva fick klämma och känna på programmet.

Resized_20180425_131749.jpg

- Menar ni att jag inte behöver kunna något alls om programmering? Utbrast en deltagare.
Och ja – det är precis vad vi menar! Det finns så mycket tips, lösningar och förslag på hur momenten ska beskrivas att lärarna inte behöver några förkunskaper och ändå kan hålla en kvalitativ utbildning. Att de följer eleverna i realtid och får direkt information i sin dator när någon elev fastnar gör att de alltid kan ligga steget före och både bilda sig en uppfattning om problemet och hur en lösning ser ut.

Vi finns redan nu presenterade på Mediapoolens sida och kommer inom kort att kunna erbjuda användarna av Mediapoolens plattform en smidig genväg in till Hey! Code.

Stort tack till Mediapoolen för riktigt trevliga dagar!

 

Programmering i fokus på SETT.

 

Vi spenderade föregående vecka på SETT-mässan i Stockholm, där vi fick äran att vara en del av Microsofts monter. Intresset för programmering fullkomligt bubblade på mässan. Det pratades, diskuterades, förelästes om och inte minst visades lösningar för hur undervisningen kan se ut. Lösningarna är många – men vår uppfattning är oförändrad.

Hur säkerställer vi en jämlik utbildning om alla lärare själva behöver skapa materialet till utbildningen? Hur följer vi upp elevernas progression och framförallt, vad gör vi år två, tre och framåt? Ska lärarna själva skapa material i takt med att elevernas kunskap ökar kommer de på sikt att tvingas lägga en stor mängd tid och kraft för att fortsätta sin utveckling i takt med elevernas och kvalitetsskillnaden i utbildningen kommer att te sig stor.

IMG_0349.jpg

 Vi hade bra och givande dagar där vi diskuterade Hey! Code i skolmiljö och fick möjlighet att ställa frågor kring den problematik som skolor och kommuner stöter på idag. Tidsbrist är en av de största gemensamma nämnarna i kombination med att undervisa i ett ämne som man själv inte känner sig bekväm i. Eleverna springer snabbt framåt i en digital värld och där är det viktigt att lärarna känner tryggheten i att de leder undervisningen och inte tvärtom.

Att Hey! Code erbjuder såväl ett helhetskoncept för hela grundskolan och en röd tråd i progressionen kombinerat med att programmet integrerar med flera ämnen, inte bara matematik och teknik, är en stor fördel för skolorna. Vi tror att ett och samma program i samtliga ämnen skapar en tydlighet för eleverna och en trygghet för lärarna.

För de skolor som idag använder sig av Microsoft Teams kommer vi inom kort att kunna presentera en förenklad väg till att använda Hey! Code – allt för att göra det så lättillgängligt som möjligt! 

Vi ser fram emot stundande lansering och är redo att ge grundskolorna hjälpen de behöver för att säkerställa jämlikheten i programmeringsundervisningen!

 
 

Stort tack till Microsoft med personal för att vi fick dela SETT-dagarna med Er!

IMG_0347.jpg
 

Påsklovs-programmering i Borås.

 

För tredje lovet i rad har elever i Borås Stad fått möjlighet att testa på programmering. Företagsföreningen Ehandelstaden Borås, Hey! Code och Högskolan i Borås anordnar träffarna tillsammans och bjuder in barn till att testa på programmering under två av sina lediga eftermiddagar.

 

- Det är ett bra sätt att väcka intresset för programmering och låta barn i olika åldrar träffas och varva programmering med diskussioner om en digital framtid. Det är samtidigt ett perfekt tillfälle för oss att utvärdera uppgifter och programmet i stor klass, säger Niklas, utvecklare till Hey! Code.

IMG_0313.jpg

Barnen som medverkar kommer från utspridda skolor i Borås Stad och är mellan 9 och 13 år. På frågan om de ser fram emot att programmera i skolan får vi ett rungande JA! till svar. De är alla överens om att det ska bli riktigt roligt att få lära sig mer och om, och förstå vad som ligger bakom all den teknik som dagligen används. Flera av dem har redan digitala yrken i sikte.

  -Jag tror att jag vill jobba som IT-konsult som pappa. -Rasmus, Asklandaskolan 3A.

-Jag tror att jag vill jobba som IT-konsult som pappa. -Rasmus, Asklandaskolan 3A.

- Man kan jobba som civilingenjör om man lär sig programmera, men jag vill helst ta fram ett dataspel! -Viktor, Sandaredsskolan 4B)


Vi frågar vart de stöter på programmering i sin vardag idag och upptäcker snart att det är lättare att komma på saker som är programmerade än saker som INTE är programmerade eller på något sätt digitala. Vid matlagning, i tvättmaskinen, i bilen, i termotern. Till och med i vårt dörrhandtag hemma, utbrister en av deltagarna. 
 

Tack vare vår lärarvy kan vi enkelt hålla en grupp i olika åldrar och nivå igång samtidigt. Vi kan följa vart varje deltagare befinner sig, om någon behöver hjälp och får direkt feedback på progression och framsteg. 

Skärmklipp.JPG

Vi har haft två bra och givande dagar där barn som aldrig tidigare programmerat kommit hem och pratat i loopar och variabler. Vi är övertygade om att programmering i skolmiljö är helt rätt beslut och att komma i kontakt med begreppen redan i ung ålder kommer att stärka framtidens digitala värld!

 

Vad har varit bäst de här dagarna?

  - Att jag på ett roligt sätt har fått lära mig hur programmering fungerar. -Wilma, Trandaredsskolan 3CD.

- Att jag på ett roligt sätt har fått lära mig hur programmering fungerar. -Wilma, Trandaredsskolan 3CD.

  - Det var andra gången jag var med, och det var lika roligt denna gången! Jag kom ihåg mycket från sist. -Jeho, Engelbrektsskolan

- Det var andra gången jag var med, och det var lika roligt denna gången! Jag kom ihåg mycket från sist. -Jeho, Engelbrektsskolan

Vad var det bästa med Hey! Code? 

  - Det är tydliga instruktioner så att man enkelt förstår. Det är bra att varje nytt moment börjar om från grunden, då lär man sig varje sak från början. Jag vill lära mig att skriva riktig kod! -Linn & Julia, Asklandaskolan 5B.

- Det är tydliga instruktioner så att man enkelt förstår. Det är bra att varje nytt moment börjar om från grunden, då lär man sig varje sak från början. Jag vill lära mig att skriva riktig kod! -Linn & Julia, Asklandaskolan 5B.

 

Stort tack till Ehandelstaden Borås och Högskolan för ännu ett lyckat event! 

 

Möt utvecklarna bakom HEY! CODE.

Nedan kan vi läsa om våra utvecklare, Niklas & Karl-Johans, tankar om regeringens beslut, hur det gick till när Hey! Code blev just Hey! Code och varför de har valt att inrikta sig mot skolan.

Vad gjorde du innan Hey! Code?
N -
Jag började som anställd programmerare och senare projektledare med ansvar för utvecklingsavdelningen på ett mindre bolag i Ulricehamn. Det var också där jag och Kalle för första gången arbetade ihop. Vi var båda sugna på att driva eget bolag och startade tillsammans ett konsultbolag där vi arbetade som mjukvarukonsulter i ca 2 år. Vi började tidigt att fundera på olika produktidéer som vi till en början arbetade med vid sidan av.

KJ -  Från början jobbade jag som Systemutvecklare på ett företag i Ulricehamn. På detta företag gjorde jag många typer av utveckling; allt från att utveckla ett vågsystem till att göra serverlösningar och applikationer. Det var också här som jag och Niklas träffades och började jobba ihop. Efter 8 år bytte jag jobb och började arbeta som konsult på ett företag i Jönköping. Här jobbade jag i ungefär två år. Därefter startade jag mitt egna bolag som sedan slogs ihop med Niklas och Galiant. Från början jobbade jag och Niklas som konsulter, men vi kände med tiden att vi hellre skulle vilja utveckla en egen produkt. 

Hur kommer det sig att du blev programmerare?  
N -
Det var en tillfällighet. Jag hade inte programmerat innan jag sökte till Systemarkitekturutbildningen på högskolan i Borås. Jag lärde mig att programmera där och under tiden som jag var utbytesstudent på Minnesota State University, Mankato. 

KJ - Mitt intresse för programmering började när jag fick en Commodore 64. Jag insåg ganska snart att jag tyckte att programmering var spännande och ville veta vad som hände i bakgrunden när man spelade spel och gjorde andra saker på datorn.

När väcktes idén till Hey! Code?
N - Hanna, vår medgrundare, var med i en grupp som heter Borås Digitala Framtid, startad av E-handelsstaden i Borås. De skulle under hösten 2016 köra programmering på elevens val i Engelska Skolan, då Ehandelsstaden såg bristen på programmerare som ett problem för deras medlemmar. De letade efter programmerare som ville vara med och hjälpa dem med lite expertis och tips till lärarna och jag tyckte att det lät som ett roligt projekt. När jag kom med där insåg vi att utbudet av program och lösningar för att lära ut programmering var väldigt begränsat, näst intill obefintligt, och vi hittade egentligen ingen enkel helhetslösning till lärarna. Vi började då skissa på Hey! Code och hade ganska snabbt en idé som vi trodde skulle fungera.

Varför valde ni att inrikta er mot skolan?
N - Det var egentligen en självklarhet från början då vi hade den utgångspunkten i BDF (Borås Digitala Förening) och Engelska skolan. Vi kände att om alla barn ska få möjlighet att prova på programmering behöver man göra det i skolmiljö och ska en lärare kunna undervisa i ett ämne som man inte tidigare bekantat sig med behövs ett bra och tydligt verktyg. Att regeringen 6 månader senare tog beslutet att reglera läroplanen gav oss egentligen bara ett kvitto på att vi var rätt ute. 

Hur ser du på regeringens beslut att implementera programmering i grundskolan?
N -
Det är ett otroligt bra beslut i grunden, sen kan man ha mer att önska i hur det genomfördes med tid och resurser för att faktiskt lyckas med undervisningen. Men det är ju där Hey! Code har alla möjligheter att vara den perfekta lösningen!

KJ - I grunden är det ett väldigt bra och behövligt beslut. Om 10-20 år kommer programmering att behövas för ännu fler jobb än idag, och EU-komisionen spår redan 2020 en brist på 1 000 000 programmerare - bara i Europa! Logiskt tänkande och förståelse för hur saker fungerar och interagerar med varandra kommer att vara en otroligt värdefull kunskap i framtiden.

Vad är det bästa med Hey! Code? 
KJ - Det bästa med Hey! Code är att vårt system verkligen lär ut programmering och inte enbart är till för att underhålla eleverna. Hey! Code har en röd tråd och en tydlig progression som saknas i andra system och en verkligt bra lärardel som ger läraren trygghet & kontroll i klassrummet. Vår korta väg från utvecklare till användare ger också oss möjlighet att alltid hålla programmet uppdaterat efter användarens önskemål och utveckling.

Vad ser du fram emot 2018? 
N - Att se elever arbeta i Hey! Code och se lärare, som inte trodde att de skulle vara kapabla att lära ut programmering, hålla i kvalitativ programmeringsundervisning.

KJ - Att Hey! Code släpps och att få se eleverna och lärarna utvecklas med vårt system.

Skulle du vilja leva tio 100-åriga liv eller ett 1000-årigt?
KJ -
Ett 1000-årigt :)

N – 1000 år. Om jag får vara frisk :) 

 

 
 Niklas Lindström

Niklas Lindström

 Karl-Johan Öberg

Karl-Johan Öberg

 

SJU SNABBA:

 

Ringa VS SMS
Action VS Komedi
Sommar VS Vinter
Julafton VS Födelsedag
Sällskapsspel VS TV-spel
Skidsemester VS Solsemester
Morgonmänniska VS Kvällsmänniska

 

 

Ringa VS SMS
Action VS Komedi
Sommar VS Vinter
Julafton VS Födelsedag
Sällskapsspel VS TV-spel 
Skidsemester VS Solsemester 
Morgonmänniska VS Kvällsmänniska

 

Hey! Code sätter lärarna i fokus när Sveriges elever ska programmera.

I april 2018 lanserar vi äntligen det digitala läromedlet Hey! Code – där programmering på lika villkor står i fokus!

Vi är övertygade om att en lärares trygghet inom ett ämne speglar sig i kvaliteten på undervisningen. Vi vill underlätta för de 8 av 10 lärarna som idag känner en stor oro kring den stundande regleringen i läroplanen, Lgr11. Alla ska kunna undervisa i programmering – oavsett förkunskap och tidigare erfarenhet.

Utan ett verktyg där lärare får kontroll och översikt över vad som händer i klassrummet och vilken elev som gör vad kommer kvaliteten på den programmering vi lär ut inte att kunna säkras. Vi ser att jämlikheten är direkt onåbar utan en konkret uppföljning av undervisningen direkt i klassrummet.

Vi ser idag att flertalet pedagoger lägger tid, kraft och pengar på att utbilda sig i att skapa egna uppgifter och lösningar som kommer att fungera på kort sikt. Men vad händer sen? Att lägga ansvaret i knäet på samtliga skolor och lärare att inte bara undervisa i ett nytt ämne, utan även skapa det material de ska använda är som upplagt för ojämn utbildning. Det skapar dessutom en stress och tar av tid som inte finns.

Utifrån denna fakta har vi skapat Hey! Code. En tjänst som låter alla lärare, oavsett förkunskaper, att hålla i en kvalitativ undervisning inom programmering. Hey! Code erbjuder en helhetslösning och en röd tråd i utbildningen för årskurs 1-9 och är framtagen i samråd med ett team av lärare och rektorer. Vi vill att alla elever ska få samma förutsättningar att leva i en digital värld, oberoende av vilken pedagog eller kommun man tillhör.

Hey! Code innehåller färdiga uppgifter och stegvis introduktion till programmeringens olika koncept. Med tillhörande lärarhandledning och realtidsuppföljning i klassrummet ger vi alla lärare bästa förutsättningar att undervisa i programmering.

Skolan är den viktigaste pusselbiten i en jämställd digital framtid – Hey! Code hjälper dem att nå dit!