MÖT LINA - LÄRARE & IKT-PEDAGOG PÅ RÖNNÄNGS SKOLA, TJÖRNS KOMMUN.

 

I våras pågick ett pilotprojekt för Hey! Code, där 30 skolor runt om i Sverige testade och utvärderade programmet under sex veckor i klassrummet. Deras kommentarer och feedback har legat till grund för de uppdateringar som skett till denna terminsstart, där vi bl.a. satsat på att gå bredare in i fler ämnen.

 
 

10411753_10153007960781309_575214696470976949_n.jpg

Lina arbetar som lärare och IKT-pedagog på Tjörns kommun och var en av de lärare som tillsammans med sin klass testade Hey! Code i våras. Tjörns Kommun har valt att fortsätta med Hey! Code efter avslutat pilotprojekt och nedan kan ni läsa om Linas tankar kring programmeringen & Hey! Code.


Hallå Lina,
För de som inte känner dig - vem är du?
-
Lina Bengtsson, IKT-pedagog på Rönnängs skola på Tjörn. Brukar kalla mig själv för en digital feminist som älskar att undervisa.

Hur ser du på Regeringens beslut att implementera programmering i grundskolan, utmaningar och / eller möjligheter?
- Jag tycker det är ett bra beslut eftersom det ”ligger i tiden”. Skolan måste hänga med i samhällets utveckling och datalogiskt tänkande är framtiden. Våra barn måste bli demokratiskt medvetna medborgare.

Programmerare har eller har haft en väldigt stereotyp stämpel i samhället, inte minst bland barn. Hur har dina elever mottagit det nya ämnet?
- Mina elever älskar att programmera, både analogt och digitalt. Vi har arbetat med programmering sedan de började i ettan och de tycker det är coolt med en fröken som är så digitalt teknisk =)

Varför valde du att tacka ja till Hey! Codes pilotprogram?
-
Jag tycker Hey! Code har ett bra koncept. Unga programmerare i min närhet som har en idé. Mycket finns idag analogt men inte lika mycket digitalt. Är det digitalt handlar det oftast om pilar som ska flytta olika karaktärer, inte ren blockprogrammering. Jag gillade också det där med att man i olika ämnen skulle få in programmeringen naturligt.

Vad var din tidigare erfarenhet av att undervisa i programmering?
- Jag har arbetat med programmering i min undervisning mer eller mindre sedan 2010. Främst analogt och Scratch/Scratch Jr.

Vad anser du är de största skillnaderna med att arbeta i Hey! Code, jämfört med tidigare verktyg?
- Jag kan se vart mina elever befinner sig. Det finns färdiga uppgifter som eleverna kan arbeta med och inte bara en tom programmeringsmiljö vilket underlättar mycket för mig som lärare.

Det är inte bara programmeringen som digitaliseras i skolan. Hur tror du att allt fler digitala läromedel påverkar elevernas lärande?
- Jag tror man måste blanda och se till varje elevs behov. Att få möjligheten att välja kan vara nog så viktigt. Läromedelsföretagen måste dock börja tänka utanför sin låda. Man kan inte bara översätta den analoga boken till en digital. Det måste finnas fler dimensioner för att det ska fungera.

Hey! Code har som du vet valt att gå in i fler ämnen än matematik och teknik. Om du fick önska fritt, vilket ämne eller vilken typ av uppgift skulle du gärna se eleverna programmera?
- Jag hade gärna programmerat rymden/kroppen/kollat inuti djur och växter.


Fem snabba med Lina:

Morgon
eller kväll
Sött eller surt - Salt =)
Solsemester eller vintersemester
Bok eller ljudbok - Ah svårt. Harry Potter ljud, deckare bok.
Dator eller surfplatta - Beror på märke och vad jag ska göra.


kommun_logo.jpg

Vi vill rikta ett stort tack till Lina och Rönnängs skola för ert deltagande i pilotprojektet! Vi ser fram emot att följa ert arbete framöver. Vet vet - kanske blir det rymden & kroppen vi programmerar nästa år?