Möt utvecklarna bakom HEY! CODE.

Nedan kan vi läsa om våra utvecklare, Niklas & Karl-Johans, tankar om regeringens beslut, hur det gick till när Hey! Code blev just Hey! Code och varför de har valt att inrikta sig mot skolan.

Vad gjorde du innan Hey! Code?
N -
Jag började som anställd programmerare och senare projektledare med ansvar för utvecklingsavdelningen på ett mindre bolag i Ulricehamn. Det var också där jag och Kalle för första gången arbetade ihop. Vi var båda sugna på att driva eget bolag och startade tillsammans ett konsultbolag där vi arbetade som mjukvarukonsulter i ca 2 år. Vi började tidigt att fundera på olika produktidéer som vi till en början arbetade med vid sidan av.

KJ -  Från början jobbade jag som Systemutvecklare på ett företag i Ulricehamn. På detta företag gjorde jag många typer av utveckling; allt från att utveckla ett vågsystem till att göra serverlösningar och applikationer. Det var också här som jag och Niklas träffades och började jobba ihop. Efter 8 år bytte jag jobb och började arbeta som konsult på ett företag i Jönköping. Här jobbade jag i ungefär två år. Därefter startade jag mitt egna bolag som sedan slogs ihop med Niklas och Galiant. Från början jobbade jag och Niklas som konsulter, men vi kände med tiden att vi hellre skulle vilja utveckla en egen produkt. 

Hur kommer det sig att du blev programmerare?  
N -
Det var en tillfällighet. Jag hade inte programmerat innan jag sökte till Systemarkitekturutbildningen på högskolan i Borås. Jag lärde mig att programmera där och under tiden som jag var utbytesstudent på Minnesota State University, Mankato. 

KJ - Mitt intresse för programmering började när jag fick en Commodore 64. Jag insåg ganska snart att jag tyckte att programmering var spännande och ville veta vad som hände i bakgrunden när man spelade spel och gjorde andra saker på datorn.

När väcktes idén till Hey! Code?
N - Hanna, vår medgrundare, var med i en grupp som heter Borås Digitala Framtid, startad av E-handelsstaden i Borås. De skulle under hösten 2016 köra programmering på elevens val i Engelska Skolan, då Ehandelsstaden såg bristen på programmerare som ett problem för deras medlemmar. De letade efter programmerare som ville vara med och hjälpa dem med lite expertis och tips till lärarna och jag tyckte att det lät som ett roligt projekt. När jag kom med där insåg vi att utbudet av program och lösningar för att lära ut programmering var väldigt begränsat, näst intill obefintligt, och vi hittade egentligen ingen enkel helhetslösning till lärarna. Vi började då skissa på Hey! Code och hade ganska snabbt en idé som vi trodde skulle fungera.

Varför valde ni att inrikta er mot skolan?
N - Det var egentligen en självklarhet från början då vi hade den utgångspunkten i BDF (Borås Digitala Förening) och Engelska skolan. Vi kände att om alla barn ska få möjlighet att prova på programmering behöver man göra det i skolmiljö och ska en lärare kunna undervisa i ett ämne som man inte tidigare bekantat sig med behövs ett bra och tydligt verktyg. Att regeringen 6 månader senare tog beslutet att reglera läroplanen gav oss egentligen bara ett kvitto på att vi var rätt ute. 

Hur ser du på regeringens beslut att implementera programmering i grundskolan?
N -
Det är ett otroligt bra beslut i grunden, sen kan man ha mer att önska i hur det genomfördes med tid och resurser för att faktiskt lyckas med undervisningen. Men det är ju där Hey! Code har alla möjligheter att vara den perfekta lösningen!

KJ - I grunden är det ett väldigt bra och behövligt beslut. Om 10-20 år kommer programmering att behövas för ännu fler jobb än idag, och EU-komisionen spår redan 2020 en brist på 1 000 000 programmerare - bara i Europa! Logiskt tänkande och förståelse för hur saker fungerar och interagerar med varandra kommer att vara en otroligt värdefull kunskap i framtiden.

Vad är det bästa med Hey! Code? 
KJ - Det bästa med Hey! Code är att vårt system verkligen lär ut programmering och inte enbart är till för att underhålla eleverna. Hey! Code har en röd tråd och en tydlig progression som saknas i andra system och en verkligt bra lärardel som ger läraren trygghet & kontroll i klassrummet. Vår korta väg från utvecklare till användare ger också oss möjlighet att alltid hålla programmet uppdaterat efter användarens önskemål och utveckling.

Vad ser du fram emot 2018? 
N - Att se elever arbeta i Hey! Code och se lärare, som inte trodde att de skulle vara kapabla att lära ut programmering, hålla i kvalitativ programmeringsundervisning.

KJ - Att Hey! Code släpps och att få se eleverna och lärarna utvecklas med vårt system.

Skulle du vilja leva tio 100-åriga liv eller ett 1000-årigt?
KJ -
Ett 1000-årigt :)

N – 1000 år. Om jag får vara frisk :) 

 

 
 Niklas Lindström

Niklas Lindström

 Karl-Johan Öberg

Karl-Johan Öberg

 

SJU SNABBA:

 

Ringa VS SMS
Action VS Komedi
Sommar VS Vinter
Julafton VS Födelsedag
Sällskapsspel VS TV-spel
Skidsemester VS Solsemester
Morgonmänniska VS Kvällsmänniska

 

 

Ringa VS SMS
Action VS Komedi
Sommar VS Vinter
Julafton VS Födelsedag
Sällskapsspel VS TV-spel 
Skidsemester VS Solsemester 
Morgonmänniska VS Kvällsmänniska